יונ 01 2011

מוריה להיס – לוכדת החלומות

מאת: בשעה 0:16 נושאים: טור אורח

על פי עקרונות החלום של  פרויד חלומות מורכבים מהלא מודע הפוגש במודע, מתוך חשיבה אינפנטילית. הם אינם מקריים ומייצגים את משאלות המוות והחיים. החלום הינו נקודת האמצע בין הזמניות לאין זמניות תוך כדי התבססות על דברים שאנו חושבים וחווים במודע ובתהליכי חשיבה ראשוניים, מחשבות אלו מתורגמים לחלום. בחלום יכולים להופיע זיכרונות ילדות, פחדים, שמחות, אהבות ותשוקות בלתי ממומשות, כל אלו שנדחקים על ידי המודע – ופורצים דרך הלא מודע. החלום הינו מציאות חדשה. בתצלומים, הזיכרונות הינם כמו חלומות ערטילאיים- קיימים לא קיימים- נעים בין אמת לדמיון. בעבודותיה של להיס ניתן לראות את העברת המציאות כפי שהיא נתפסת בעיניה, שילוב של זיכרון חדש שיוצא מתוך מראות ותחושות העבר שלה. העולם בעיניה של להיס בנוי משכבות – שכבות של אירועים, מחשבות, רגשות ופחדים שכולם נמצאים בתוכנו בבת אחת ויוצרים את האני באותו הרגע. דרך הווריאציות השונות של חדש וישן, ישנה כמיהה ללכוד בעבודות  את הפרגמנטים והשכבות השונים, וליצור היגד ויזואלי לחלום בשפה הנעה בין ציור לצילום בין הקיים לנעלם. בחלומות אין קו  ליניארי והם לעיתים מוזרים בנויים משכבות שכבות, נוגעים ולא נוגעים  ומאגדים בתוכם מספר מציאויות מקבילות.

ניתן לראות בהצגת עבודותיה של להיס את השילוב בין המציאות לחלום כפי שניסתה להעביר מצילומיה, ישנם עשרות דימויים תלויים ברצף – כמו סרט נע, כפי שבחלומות איננו חולמים משהו אחד, אלא רצף בלתי נתפס של דימויים העוברים במוחנו תוך כדי שינה. כל אחד מאיתנו יכול להתחבר למספר מסוים של דימויים, אותם דימויים אשר מתחברים לזיכרונותינו ופורצים דרך הלא מודע בזמן החלום.

זיכרון כמו חלום הוא ערטילאי – קיים ולא קיים – אמיתי או מדומיין, זמני אך נצחי יותר מהכול.

מוריה להיס היא  בוגרת בצלאל אקדמיה לאומנות ועיצוב תואר B.F.A במחלקה לצילום, וידיאו והדמיה ממוחשבת. הצילום מאפשר לה לשלב שתי אהבות גדולות – יצירה וזיכרון. להיס  מתעדת את סביבתה  הקרובה ותוך כדי כך מייצרת מציאות של רגע נתון שרוצה לשמרו. "מאחר ותמיד רציתי לצייר אני מצלמת עם סרטים פגי תוקף בטכניקה שמנהלת דיאלוג עם שפת הציור".


צילומים: מוריה להיס

טקסט ואוצרות: לילך פורת

סטודיו זמני הינו מיזם משותף של שבעה אוצרים אשר עבדו תקופה עם אמנים מתחומים שונים עד לפתיחת התערוכה. האמנים נבחרו בקפידה על ידי האוצרים כמי שעניינו אותם בצורה יוצאת דופן ומסקרנת. הם ליוו את האמנים וייצגו אותם ממש כסוכנים אישיים. בסופו של המיזם האוצר כותב טקסט המתאר את יצירות האמן שלו, את אישיותו ואת השפה הייחודית לו דרך עיניו הסובייקטיביות.

אוצר ראשי ומנחה: שי פרדו

אוצרים: אנה אקסנוב / טל גלפר / יהודה רחנייב / יוליה אורצקי / לילך פורת / נעמי סיטון / סימה שחר

מציגים: איליי בן-אביב / דורית שטרן / הדס אבטליון / לנה ברגר / מוריה להיס / מאיר טאטי / pilpeled / m1773r / Broken Fingaz/ שירה שובל

נעילה: 29.6

הגלריה החדשה של המכון לאמנות בת-ים, רחוב הגבול (שמחה הולצברג) 18

שעות פתיחה הגלריה: יום ג' בלבד – בין  18:00 –  20:00

טלפון  לבירורים:  03-6041114

 

 

 

 


3 תגובות

3 תגובות לפוסט “מוריה להיס – לוכדת החלומות”

  1. דבורהבתאריך 01 יונ 2011 בשעה 8:22

    מעניין, חלומי ומרגש
    תודה שהעלית

  2. הילהבתאריך 02 יונ 2011 בשעה 0:54

    תמונות מלאות חום, נפלאות, ייחודיות.
    התערוכה כולה נעימה ומעניינת.
    תודה :))

  3. […] מוריה להיס – לוכדת החלומות ) דורית פוקץ) […]

כתובת טרקבק | RSS תגובות

השארת תגובות