מרץ 19 2012

טרה אינקוגניטה – תומר ספיר

מאת: בשעה 23:32 נושאים: טור אורח

בתערוכה טרה אינקוגניטה מציג תומר ספיר קונפיגורציות כמו אורגניות, הנמצאות כל העת בהתהוות ומטשטשות את הגבול בין ההווה הרוחש לבין העבר הפרה-היסטורי. שרידים ומאובנים של יצורים שהגיעו מזמן פרה-היסטורי מומצא, נעורים להווה מופרך. מתחת לפני השטח, למרות הסטטיות של המאובנים, משהו גועש. הצופה נמצא בהווה מושהה, בין אסון שאולי כבר קרה (שלד של פגר הפוך, שרידים של מגפה, אסון טבע או אסון מעשה ידי אדם) לבין סכנה שמאיימת להתפרץ (מלכודות פתייניות, גלמים שבכל רגע יבקעו, פקעת שמפתחת בתוך השלד ההפוך, ספק רעלן ספק טפיל).

ספיר ממשיך מהלך שהחל בפרויקט המתמשך שלו "מחקר לקראת האינדקס הקריפטוטקסידרמי המלא" ומפתח את העיסוק שלו בקריפטידים, בעלי חיים שאין הוכחה מדעית לקיומם ואינם מופיעים באינדקס הזואולוגי הרשמי. הוא מציג את האובייקטים באופן שמאתגר את היכולת להבחין בין מסע לזירות התרחשות בדויות, סיור במוזיאון טבע וביקור בגלריה לאמנות.

טרה אינקוגניטה (ארץ הלא-נודע) הוא המונח הלטיני בו השתמשו בקרטוגרפיה לתיאור שטחי יבשה שעדיין לא מופו או תועדו. סימון השטחים האלה נעשה באמצעות ציור של חיות מיתולוגיות ולעתים הופיע הכיתוב "כאן יש דרקונים".

העולם שספיר מציג מקיים דואליות בין השימוש בטבע או חיקויו (ממצאים של חוקר, שאריות או דגימות שלוקטו, עקבות של מה שהיה( לבין מה שהוא במובהק מעשה ידי אדם (עבודות פיסול, שימוש בחומרים סינטטיים). ואולם דווקא הדואליות הזו מאפשרת חלל וזמן שבהם הפסלים/יצורים שלו יכולים להתקיים, תחום אפור שמקיים מתח בין היסטוריה, מיתולגיה ובדיה.

(טקסט: אבי לובין)

תומר ספיר נולד 1977, מתגורר ועובד בתל אביב. בתערוכה הנוכחית בגלריה שלוש ספיר ממשיך מהלך שהחל בפרויקט המתמשך שלו "מחקר לקראת האינדקס הקריפטוטקסידרמי המלא" ומפתח את העיסוק שלו בקריפטידים (בעלי חיים שאין הוכחה מדעית לקיומם ואינם מופיעים באינדקס הזואולוגי הרשמי). ספיר הציג בגלריות ובמוזיאונים בארץ, ביניהם: מוזיאון תל אביב לאמנות, מוזיאון ישראל, ירושלים ומוזיאון חיפה, והשתתף בתערוכות בינלאומיות רבות בברלין, ניו יורק, מילאנו, פריס, גלאזגו, מרסיי, המבורג וקופנהגן.

התערוכה "טרה אינקוגניטה" מציגה בגלריה שלוש 

תאריך נעילה: 28.4.2012

עדיין אין תגובות

כתובת טרקבק | RSS תגובות

השארת תגובות