דצמ 24 2012

שקיפות עורפית – חגי שגב על בל שפיר

מאת: בשעה 22:22 נושאים: טור אורח

Invitationהתערוכה החדשה של בל שפיר עוסקת בתהליכי גילוי וחקירה של תופעות טבע, במטרה להגיע לפענוחם של תהליכים פיזיים והתפתחותיים. ביצירת האמנות מתמודדים האמנים עם מצבים של חוסר וודאות או חוסר בטחון והם עושים מאמצים רבים לצמצם את טווחי אי-הוודאות כדי להתקרב אל מיטב יצירתם. כמו בחיים עצמם, ההצלחה לעולם אינה מובטחת.

בל שפיר חוקרת את התהליכים האורגניים ההתפתחותיים, מתוך כוונה להבין כיצד תופעות מתפתחות, כיצד העולם משתנה וכיצד שינוי זה משפיע על ההכרה של הצופה בו. בעקבות צפייה זו, נוצרת הכרה בתהליכי ההפנמה של תופעות טבע, ובכללן גם אלה האמנותיות. הצופה מוזמן לשחזר את תהליך החשיבה שמוביל ומפעיל את האמן בעת עבודתו.

_VWP9708 f

_VWP9715 f

_VWP9732 f

הנוכחות הנוצרת בתערוכה החדשה של בל שפיר היא של דבר-מה הקיים ואינו קיים בו-בזמן. הקוויים המרחפים בחלל יוצרים תחושת נוכחות רגעית, עדינה וכמעט לא מורגשת, ההולכת וצוברת תאוצה ונוכחות עד להתגבשותה לכדי מסה של קווים מרחפים הנאחזים בקירות המוצקים באמצעות סיכות כמעט בלתי נראות, ואלה מספיקות להחזיק את המסה המתגבשת.

חלל הגלריה המיניאטורית של בית האמנים משמש כרקע וכמצע דחוס, שבו תלויים סיבים ושיערות היוצרים את תחושת כניסה לתוך מרחב עמוס נימים, חוטים וקווים אחרים, המרחפים בחלל. קווים אלה, שקשה בתחילה לזהות את מקורם, הם שערות סוסים שנאספו על ידי בל שפיר ונארגו מחדש בחלל המצומצם. שיערות הסוס הם איזכור לשנות ילדותה של שפיר, שעברו בחוות הסוסים של הוריה בגרמניה.

הצופה מוזמן להיכנס מבעד ליער שיערות הסוס ולהרגיש לרגע כמי שמוקף שיערות מאורגנות בחלל ואוויר דחוס. בל שפיר מרבה להשתמש ביצירותיה בחומרים אורגנים מן הטבע. בעבר יצרה עבודות עץ גושני בעל נוכחות חזקה, בהמשך יצרה בצלחות פטרי דימויים של גידולים אורגניים מתפתחים ומשתנים. היא לוקחת אותם ממקומם הטבעי ומעבירה אותם תהליכי המרה והזזה, במטרה לעורר בקרב הצופים תחושה של אובדן אוריינטציה. אובדן זה גורם לצופה תהליך גילוי והבנה הדרגתי, עד לזיהוי הוודאי של החומר ממנו עשוי האובייקט. זהו תהליך המחייב זיהוי והפנמה הדרגתית, עד ההבנה של השינוי שמתרחש מול העיניים, ובמקרה זה השלמה של ההכרה מתוך התחושה של המגע הפיזי בחומר המרחף בחלל.

_VWP9831 f copy

_VWP9848 f

בעבודותיה מנסה שפיר להציג תהליכים אורגניים הנוצרים בראשה בתהליך אינטואיטיבי מבוסס רגש, המתעורר מתוך המגע האישי עם החומר שבו היא עובדת. שיער הסוס מאפשר יצירה של צורות, אך רק בקווים מגדירים, ללא נפח ממשי. כך נוצרת מעין מערכת עצבית, בה מתקיימים חיים שלמים, גלויים ונסתרים כאחד. החללים השקופים שנוצרים בין הקווים של שיערות הסוס, חשובים אף הם ביצירה של התחושה הכללית שמותיר אחריו החלל בזיכרונו של הצופה.

IMG_1452a

♥♥♥

שמה של התערוכה, "שקיפות עורפית," מבוסס על שמה של בדיקת אולטרה סאונד הנערכת לאישה ההרה
לצורך זיהוי וחשיפה של בעיות אצל העובר.

טקסט: חגי שגב

♥♥♥

שקיפות עורפית, בל שפיר 

בית האמנים, אלחריזי 9, ת"א 

27.12.12-20.1.13

2 תגובות

2 תגובות לפוסט “שקיפות עורפית – חגי שגב על בל שפיר”

  1. דבורהבתאריך 24 דצמ 2012 בשעה 23:18

    מעניין.
    תודה

  2. אורבתאריך 26 דצמ 2012 בשעה 11:28

    מהמם!!

כתובת טרקבק | RSS תגובות

השארת תגובות