ינו 31 2010

ערב רב ומארבה מכאן

מאת: בשעה 23:57 נושאים: זה לא אני, זה המצב

דורית פוקץ

השבוע יצא לי לדבר עם בלוגר עמית על האינטרנט, או יותר נכון, על מיקומו של המרחב הוירטואלי הזה בתוך השיח האמנותי. אני טענתי שהרשת נותנת לנו אשלייה מתוקה שלעולם לא תוכל להחליף את חלל התצוגה הלבן הנכסף. הוא טען שהאלטרנטיבה קיימת אצלנו בידיים ושבעצם, העתיד כבר כאן. יש לנו אפשרויות תצוגה בלתי נגמרות, בחסות האינטרנט וזה, ואנחנו צריכים רק לצאת החוצה (או להתחבר בבית) לאפשרויות האלה, שאנחנו יכולים וחייבים ליצור לעצמנו. אני מניחה ששנינו צודקים, אבל בינינו? אני קצת יותר צודקת.. זה לא שאני אומרת כאן שהאינטרנט הוא לא כלי נפלא העומד בזכות עצמו, כמו שאני אומרת שמסך שטוח לעולם לא יוכל להחליף מיצב גדול ומרשים, או אפילו משיכות מכחול גסות. כן, אני יודעת, פעם טענו את אותו הדבר כשהתייחסו לרדיו VS הטלוויזיה. הזמן הוכיח שאלו שני מדיומים שונים בהחלט, ושלשניהם יש מקום. יש כמה דוגמאות די מעניינות לזה בתחום המוזיקה. אז לכולנו יש מקום ואנחנו צריכים רק למצוא את הנישה שלנו במרחב. זה פשוט וקל, אבל נכון להיום זה לא מספיק (אם כי לעתים זה די מספק). השיח האמנותי חייב לנסות להתאים את עצמו לזמן.

מארב

אחרי התכתשויות אינטרנטיות עמומות נפל דבר. רונן אידלמן ויונתן אמיר מסיימים תפקידם כעורכי מארב. "ההחלטה התקבלה לאחר שבחודשים האחרונים התגלו חילוקי דעות מהותיים בין חברי המערכת באשר לדרכו העתידית של מארב. במצב עניינים זה הגיעו רונן ויונתן למסקנה שאין באפשרותם להמשיך לערוך את האתר ולהיות שותפים במערכת" (נמסר מהאתר). אידלמן ואמיר ממשיכים הלאה לדרך חדשה (או חדשה יחסית) בכתב העת החדש "ערב רב".

ערב רב 2

"מארב הוא בית שטיפחנו באהבה מיום הקמתו. אנו מוקירים את ההזדמנות להיות עורכי האתר ולעבוד עם אמנים, כותבים, יוצרים, קוראים ומגיבים שאוהבים אמנות, שהתרבות והדיון בה חשובים להם, ושמרגישים אחריות למקום בו אנו חיים … בראיון שערכה איתנו אלי ערמון אזולאי לפני קרוב לשנה, אמרנו שאנו לא מרוצים מכך שאנו בודדים בשטח ונשמח אם יקומו לנו מתחרים. היום, לאחר שש שנות כתיבה ועריכה במארב, אנו יוצאים כשותפים לדרך עצמאית והופכים למתחרים עצמם … בכתב עת חדש לאמנות, תרבות וחברה, שיבקש למלא את שאיפותינו בתחום התקשורת והאמנות ברשת ומחוץ לה"… (מתוך מכתב הפרידה).

לכבוד ההתחלה החדשה, יחלו להיערך ערבים העוסקים באמנות ופוליטיקה, בכל יום ב' ה-1 לחודש, ברוגטקה בר הטבעוני. הערב הראשון יתקיים הערב, וייקרא "מה קורה עם תקשורת גרילה?". הערב יעסוק בשימוש יצירתי ואמנותי בתקשורת ובמאבקים פוליטיים.

הדס רשף - רטרוספקטיבה

הר

אחת הכותבות שתנדוד ל"ערב רב" היא הדס רשף, סטארית וירטואלית עולה. בלי קשר למעבר, רשף תציג בגלריה הוירטואלית של "וואלה! תרבות" את "הרטרוספקטיבה הראשונה שלי", באוצרותו של יניב יהודה אייגר. בתערוכה יוצג התהליך הצילומי אותו עברה מאז סיימה את לימודיה במדרשה, בליווי טקסט סיפורי.

הגלריה נפתחה לפני כשבועיים, עם "שפה שסועה", תערוכה משותפת לערן הדס ולצאלה כץ (משוררת אינטרנטית בדויה).

צאלייזה- שלום, צאלה כץ לרשותך. נא לכתוב באנגלית

…" על מה בדיוק מדברת התערוכה של ערן הדס וצאלה כץ, "שפה שסועה"? שאלה טובה מאוד. אני שמח שהעליתם אותה, ואשמח לשמוע רעיונות בעניין (וגם לאו דווקא בעניין). כלומר, יש לי אולי כמה תשובות משל עצמי, אבל אני מעדיף בינתיים שלא לחלוק אותן. זה לא משהו אישי – גם מעצמי אני מתקמצן. אני פשוט יודע שאני אוהב את התערוכה הזאת בלב ובמחשב, וכמו הרבה אהבות אחרות, עשויות דם, נפש ואברי מין – אני מפחד שהמילים יהרסו גם אותן. מה גם שהתערוכה הזאת ממילא מורכבת רק ממילים. אוסף נהדר של מילים כמו "ילדה", "אופי" ו"בך", וגם מכמה אפסים ואחדים, והם עושים כולם את העבודה בכוחות עצמם. ובכל מקרה, עוד לפני שבכלל שואלים על מה לעזאזל היא מדברת (הוספתי "לעזאזל" כדי להעצים את הדרמה. סליחה אם זה יצא קצת זול) – יש לי שאלה משמעותית עוד יותר שצריך להעלות: של מי, קיבינימט, התערוכה הזאת? למה בדיוק הכוונה ב"תערוכה משותפת" בהקשר הזה?"… (כמה מלים על התערוכה, מתוך האתר).

אז מה יהיה? האם האינטרנט הוא מדיום קביל בשדה האמנות?

אני מניחה שאת זה, רק הזמן יגיד..

11 תגובות

11 תגובות לפוסט “ערב רב ומארבה מכאן”

  1. שחרבתאריך 01 פבר 2010 בשעה 8:50

    לגבי השאלה – אני חושב שכמו בכל דבר,לדור הקודם תהיה (ויש) בעייה לקבל את האינטרנט כ"מסך" החדש לאמנות , רוב המבוגרים שאני מכיר בכלל לא מתערבבים במדיה "החדשה" הזו (למרות שגם אני וגם את מכירים כמה שכן) . בפרט כשמדובר באמנים שמרנים מדור קודם.

    לעומת זאת , יכול להיו שעמיתך צודק כי מאז ומעולם אמרו שהעולם שייך לצעירים ואולי תוכלו לקבוע סדר עולם חדש, גם בעולם המנוכר והסגור של האמנות

    שיהיה בהצלחה אמנים צעירים 🙂

  2. יעלבתאריך 01 פבר 2010 בשעה 11:12

    שאלה טובה!
    לדעתי זה כבר קביל

    מה שיפה זה שהוא ממלא המון פונקציות: חלל תצוגה, מדיום אמנותי (כמו ציור, פיסול וכ"ו), כלי בשירות האמן והיצירה (כמו מכחול או מצלמה), דרך ומקום ליצירת קשר עם אמנים אחרים (כמו בתי הקפה של פריז בתחילת המאה הקודמת), מקום בו ניתן ללמוד, לראות ולדבר אמנות ועוד ועוד

    ולמרות זאת, זה תמיד יהיה גם וגם
    לא תחליף למגע ישיר עם אמנות אלא אלטרנטיבה

  3. דורית פוקץבתאריך 01 פבר 2010 בשעה 12:25

    שחר, אהבתי את התגובה שלך, והיא גרמה לי לחשוב קצת על כל העניין מחדש. נכון ש"העולם שייך לצעירים", אבל עולם האמנות שייך לותיקי הדור, שהם גם מכתיבי הטון. זו, בכל אופן, התחושה שלי.. אבל אין ספק שככל שהמדיום ה"חדש" הזה תופס תאוצה, הוא גם מקבל קצת יותר תוקף. בכל מקרה, יהיה מעניין לראות לאן הכל יתפתח מכאן.

    יעל, אהבתי מאוד גם את התגובה שלך (גם כמישהי שמשתעשעת בתחום הזה).
    לא הייתי יכולה לנסח את זה יותר טוב בעצמי.. 🙂

  4. שחרבתאריך 01 פבר 2010 בשעה 12:35

    כפי שניראה בשנים האחרונות העולם הולך לכיוון שהאינטרנט יוכל לספק לנו כל צורך שאי פעם יעלה, בכל תחום בחיים.
    מי היה מאמין לפני כמה שנים שהשיחת טלפון ששני אנשים מנהלים תעבור על גבי האינטרנט יחד עם המיילים הכתובים והקבצים הנישלחים באותה תעבורה
    וזו רק דוגמא אחת.
    תמיד אפשר להגיד שפעם היה פעם ואת פעם אי אפשר להחליף זה נכון בהרבה תחומים בפרט באומנות.אבל העולם צועד לכיוון מסוים אם נרצה או לא.
    כפי שציינתי בתגובה הקודמת שלי, הדור המבוגר יותר ,זה שכרגע מכתיב את הקצב והאופי של עולם האומנות לא ישאר שם לנצח,דורות מתחלפים והדור הצעיר של היום יהיה הדור המכתיב של המחר, זה רק עניין של זמן 🙂

  5. דורית פוקץבתאריך 01 פבר 2010 בשעה 13:04

    נכון 🙂

    ובהקשר דומה, על העתיד של פעם:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3840255,00.html

  6. ירוןבתאריך 02 פבר 2010 בשעה 0:00

    האינטרנט יכול לספק חוויה אומנותית לאדם וזאת מבלי לחלוק באותה חוויה עם אותו אדם באותו מקום. אפילו החלוקה בחוויה עם אדם אחר באינטרנט הינה עדיין חוויה משותפת אבל וירטואלית.
    בקיצור ניתן ליהנות באינטרנט במרחב הוירטואלי עם חבר או חברה וירטואלים. אבל לשתף בהנאה מישהו אחר כאן ועכשיו בשר ודם ניתן לעשות רק במרחב האמיתי

  7. she for meבתאריך 02 פבר 2010 בשעה 8:45

    אם אנשים נהנים מסקס וירטואלי, הם יכולים להנות גם מאומנות ברשת…..

  8. שחרבתאריך 03 פבר 2010 בשעה 0:05

    שיפורמי – גדול !

  9. דורית פוקץבתאריך 03 פבר 2010 בשעה 13:35

    ירון, מסכימה אתך לגמרי. רק חשוב לזכור שהעולם הוירטואלי לא יכול להוות תחליף לעולם האמיתי.

    שיפורמי, מצוינת 🙂 כמה צחקתי עלהבוקר..

  10. לא רק יין זול 4.2.10 | ערב-רבבתאריך 04 פבר 2010 בשעה 15:31

    […] דורית פוקץ בבלוגה "זה לא אני, זה המצב!" כותבת על המעבר ממארב לערב רב, וגם עלי […]

  11. […] מתוך: ערב רב ומערבה מכאן […]

כתובת טרקבק |