נוב 22 2014

When X and Y – תערוכה זוגית של האמניות מיכל אורגיל וליליאנה פרבר בגלריה אלפרד, אוצרת: טליה רז

מיכל אורגיל, "באה מנוחה ליגע", שמן על בד, 100/100 ס"מ

מיכל אורגיל, "באה מנוחה ליגע", שמן על בד, 100/100 ס"מ

"הטיגריסים דהרו כמטורפים סביב העץ, מנסים לטרוף זה את זה, וכל רגע רצו מהר יותר ומהר יותר. לבסוף, הסתחררו סביב העץ כל כך מהר, עד שלא היה אפשר לראות כלל את רגליהם. וכך דהרו להם מהר יותר ומהר יותר ומהר יותר. עד שכולם, פשוט, נמסו. לא נשאר מהם דבר, לבד משלולית גדולה של חמאה מומסת סביב גזע העץ". (מתוך "סיפורו של בבג'י הקטן", מאת הלן בנרמן, תרגום: יהודה אטלס).

מיכל אורגיל וליליאנה פרבר נפגשות במקום בו מתרחשים קסמים, המציאות מתפרקת לכדי כתמים ומתחברת מחדש באופן לא צפוי, מקום בו וידאו נראה כמו ציור בתנועה וציור נראה כמו וידאו שנעצר. כל אחת מהן לוקחת דימויים וסיפורים, מערבבת אותם בסיר הכשפים שלה ומארגנת אותם מחדש באופן מרהיב ומרתק.

ליליאנה פרבר, “Commonplaces: Exhibition View”, Archival ink print, 60X70 cm, 2014

ליליאנה פרבר, “Commonplaces: Exhibition View”, Archival ink print, 60X70 cm, 2014

ליליאנה פרבר, “Where X and Y”, וידאו, 2.34 דקות, 2014

ליליאנה פרבר, “Where X and Y”, וידאו, 2.34 דקות, 2014

ליליאנה פרבר, אמנית ניו מדיה, מציגהעבודת וידאו ועבודות מודפסות. בעבודת הוידאו משתמשת פרבר בז'אנר המסחרי של טריילרים לסרטי קולנוע ומחפשת את המשותף והכללי: הטריגרים הרגשיים, השיאים וההפתעות שיושבים על תבנית כמעט זהה. העבודה מדברת על הצורך ההולך ומתגבר שלנו בגירויים חזקים יותר תוך שאיפה לתגובות רגשיות עמוקות יותר.

העבודה נוצרה באמצעות תוכנה שנבנתה במיוחד, המכווצת עשרות סרטים לתוך סרט יחיד, ומערבלת אותם לכדי יצירה כמעט מופשטת. באמצעות מתכונים מדויקים שואבת התוכנה פיקסלים מטריילרים שונים ומניחה אותם על גבי גריד בפריים המתאים של הוידיאו הסופי. התוצאות הן לא צפויות, גדושות וכאוטיות, ויוצרות חוויה של דבר מוכר אך לא ניתן לזיהוי. הסאונד של עבודת הוידאו, שמציף את חלל התערוכה כולו, בונה ציפייה מתמדת לקראת משהו שלא קורה.

בעבודת הצילום שלה, עוסקת פרבר באופן בו אנחנו מחפשים אחר תבניות וסדר בתוך ים המידע והרעש אליו אנחנו נחשפים ברשת. בתהליך העבודה שלה, אוספת פרבר עשרות צילומים שגולשים שונים משתפים ברשת, צילומים של עצמם וסביבתם. באמצעות תוכנה ייחודית, היא משבצת פיקסלים מכל התמונות בתוך תבנית מסוימת, אותה יצרה מראש. תהליך זה מדגים כיצד מניפולציות מופעלות על המידע בכדי להתאים אותו לאמיתות אשר מישהו מעוניין לאשש.

מיכל אורגיל, "נערה עם מחרוזת כתומה", שמן על בד, 90/100 ס"מ

מיכל אורגיל, "נערה עם מחרוזת כתומה", שמן על בד, 90/100 ס"מ

מיכל אורגיל, "פאסיב אגרסיב", שמן על בד, 80/130 ס"מ

מיכל אורגיל, "פאסיב אגרסיב", שמן על בד, 80/130 ס"מ

מיכל אורגיל, ציירת,בונה בציורים שלה עולם שקיים בשולי הנורמה, עולם מוכר אך מוסט, בו משוטטות דמויות המשנה של הסיפור. בערימת צילומים שמצאה במקרה ברחוב, גילתה אורגיל חבורת גברים בטיול, גברים אומללים ואובדי עצות. גברים אלה נראו לה כמראה הפוכה לאבטיפוס הגברי שיצרה בעקבות חוויות ילדותה: גבר שהוא גדול מסך חלקיו, אמורפי ולא ברור, המשמש, לתפיסתה של אורגיל, כמוזה שלה.

הצילומים שימשו כנקודת מוצא לעבודות שמן על בד, רב שכבתיות, צבעוניות וטעונות באנרגיות של מאבק וחיפוש ארוכים.  דרך הציור מפוררת אורגיל את אב הטיפוס הגברי שלה, פורטת אותו לחלקים והופכת אותו לאנושי, פרטי ואישי. ההתפוררות הזו מתקיימת בתוך מקום לא אמיתי, נוף פנטסטי ומשובש, שמערבב בתוכו את שכונת הקטמונים, בה גדלה, וקיבוצים דמיוניים, עליהם חלמה בילדותה, בעודה משוטטת בטבע הפרוע והמוזנח שבשולי העיר.

בעבודות ציור אחרות, חוזרת ומופיעה דמות נערה, המשוטטת או שוהה באותם אזורי ספר של העיר ושל הנפש ומתיירת בין המוכר והזר, התמים והמאיים.

הפריים המצויר בעבודות הוא תמיד הפריים שלפני הדרמה הגדולה. זהו זמן ביניים מתוח, שבו נראה שמשהו לא בסדר ומתחילה תזוזה אבל עדיין לא קורה דבר. כמו הטריילר של פרבר, שמכין אותנו להכל וללא כלום, כך גם הציורים של אורגיל חושפים אותנו לרגע בו לא קורה דבר אבל עשוי לקרות הכל.

 

ליליאנה פרבר, “Me and my girls”, Archival ink print, 220X140 cm, 2014

ליליאנה פרבר, “Me and my girls”, Archival ink print, 220X140 cm, 2014

♥♥♥♥

ליליאנה פרבר, אמנית ניו מדיה, בוגרת לימודי אמנות ותקשורת חזותית באורוגוואי ותכנית ההמשך של המדרשה, עלתה לארץ לפני ארבע שנים.

מיכל אורגיל, בוגרת המדרשה, ציירת ומורה לציור.

גלריה אלפרד נפתחה לפני תשע שנים (ספטמבר 2005) על ידי קבוצה של אמנים צעירים והינה עמותה ללא מטרות רווח. גלריה אלפרד היא גלריה שיתופית שמתופעלת וממומנת כולה על ידי חבריה. עמותת אלפרד לאמנות ותרבות שמה לה למטרה להרחיב את השיח האמנותי בארץ. לאחרונה הרחבנו את פעילותנו והיום אנחנו פועלים כמכון לאמנות ולתרבות.המכון השיתופי החדש מכיל חלל גלריה גדול, חללי סטודיו ליוצרים, חדר הרצאות וסדנאות ועוד.

♥♥♥♥

When X and Y 

מציגות: מיכל אורגיל וליליאנה פרבר

אוצרת: טליה רז

גלריה אלפרד 

שיח גלריה: 12/12, 11:00

נעילה: 13/12

כתובת הגלריה: סמטת שלוש 5, תל אביב

שעות פתיחה: ג-ה 17-21, ו 10-14, שבת 11-15

2 תגובות

2 תגובות לפוסט “When X and Y – תערוכה זוגית של האמניות מיכל אורגיל וליליאנה פרבר בגלריה אלפרד, אוצרת: טליה רז”

  1. טליהבתאריך 24 נוב 2014 בשעה 4:27

    תודה רבה דורית!
    שיח הגלריה הוקדם ל-6/12 בשעה 12:00. מוזמנים!

  2. דורית פוקץ הלסבתאריך 24 נוב 2014 בשעה 17:58

    טליה, תודה על העדכון! 🙂

כתובת טרקבק | RSS תגובות

השארת תגובות