ספט 02 2009

גן עדן, או הראשון בספטמבר?

מאת: בשעה 3:48 נושאים: זה לא אני, זה המצב

גן עדן?

גן עדן?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כשהייתי מורה לאמנות, לקחתי את התלמידים שלי למסע בעקבות גוגן. כידוע, גוגן היה סוכן בורסה, שהחליט בגיל 50 לעזוב את החיים הנוחים שהוא הכיר, וטס לטהיטי, למצוא גן עדן אבוד. סיפרתי עליו לתלמידים שלי, וביקשתי מהם לעצום עיניים לרגע ולדמיין את גן העדן שלהם. והם דמיינו.

הם דמיינו עולמות רחוקים מכוכב נולד, רחוקים מאנימה, ורחוקים מהמציאות היומיומית. הם פשוט הם פשוט דמיינו, דמיינו את העולם המושלם שלהם.

ובעולמות המושלמים שלהם הם ראו עצים שמצמיחים ממתקים, פיות ושדונים מהממים ואנשים שיכולים על אמת לבצע קסמים. מה אני אגיד? הם היו פשוט מקסימים. ככה טבעי, בלי להתאמץ בכלל.

לפני כמה שנים יצא לי לדבר עם חברה שכבר מזמן נותק איתה הקשר, על העלייה שלה לארץ. אותה חברה רחוקה, עלתה לארץ עם משפחתה בשנת 1991 במסגרת מבצע שלמה. היא סיפרה לי על הארץ שהיא דמיינה לפני שהיא באה לפה. היא תיארה לי ארץ העשויה כולה זהב. הדימוי הזה, של ארץ מוזהבת, נחרט לי בראש. כבישים מזהב ובניינים מזהב, עצים ופרחים והכל, זהב.

או כמו שאחרים היו קוראים לזה: גן עדן.

מעניין מה הייתה חושבת אותה חברה רחוקה על הארץ המוזהבת הזו בעקבות האירועים האחרונים בפתח תקווה. מעניין גם, מה חושבים על זה אותם ילדים קטנים שנאלצו לחכות לצו בית משפט שיורה לבתי הספר לפתוח את שעריהם כלפיהם.

גן עדן, זה בטוח לא.

ואפילו לא התחלתי לדבר על הבעיות שיש למערכת החינוך, או לבעיות הספציפיות בהוראת אמנות בארץ. אני אפילו לא רוצה להיכנס לזה כאן ועכשיו. עושה רושם שהבעיות רחוקות מלהיפתר, מה שמשאיר אותנו בכאן ובעכשיו. ומה עם גן עדן? כנראה שלא בבית ספרינו.

איך גוגן אמר פעם? "האמנות היא הפשטה, אמצעי כדי להתעלות אל עבר אלוהים. והציור, כמו האדם, הוא בן תמותה, חי תמיד במאבק עם החומר".

מתוך האתר הרשמי של הביאנלה לאמנות של תל אביב יפו ARTLV

מתוך האתר הרשמי של הביאנלה לאמנות של תל אביב יפו ARTLV

 

 

 

 

 

 

 

אלטרנטיבה מסויימת לגן עדן אפשר לנסות למצוא בביאנלה לאמנות של ארט TLV, שיפתחו בעוד כמה ימים, בערב ה-09.09.09 (שיקום מי שלא אוהב תאריכים כאלה).

הביאנלה תתקיים ברחבי העיר ת"א, ובשיתוף עם עריית ת"א כחלק מחגיגות 100 השנה לעיר הלבנה וכחלק מאירועי פתיחת עונת הגלריות ששבות אלינו מהפגרה הקיצית, עם כ-300 אמנים שיציגו ב-10 מתחמים שונים ברחבי העיר.

הרעיון מאחורי הביאנלה היא הבאת הסצנה האמנותית המקומית אל מרכז התודעה הציבורית, ובו זמנית לתוך עולם האמנות העכשווי העולמי.

אירועי אמנות ים תיכוני.

בואו. יהיה גן עדן.

ארט TLV, 9-24.9, ת"א.

לאתר הרשמי: http://arttlv.com/ 

גן עדן?

גן עדן!

4 תגובות

4 תגובות לפוסט “גן עדן, או הראשון בספטמבר?”

  1. שחרבתאריך 02 ספט 2009 בשעה 11:38

    היי.
    הפעם אין לי כ"כ מה להגיב חוץ מזה שזה כתוב מקסים 😀
    נושא שכה חשוב שישאר בתודעה הציבורית והקישור לאמנות מגניב ביותר 8)

  2. דורית פוקץבתאריך 02 ספט 2009 בשעה 13:17

    שמחה שנהנית 🙂

  3. yaronבתאריך 12 ספט 2009 בשעה 18:06

    It is short and to the point. very well expressed

  4. דורית פוקץבתאריך 14 ספט 2009 בשעה 13:48

    hen hen leha! 😀

כתובת טרקבק | RSS תגובות

השארת תגובות